سفیر تیران و کرون

کم توجهی خانواده ها به سرمایه گذاری علمی برای فرزندان/ عشق به کار و رفاقت با دانش آموزان رمز موفقیت من است

کدخبر: 62720
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۷ در ساعت ۴:۰۳ ب.ظ

به  گزارش پایگاه خبری سفیر تیران و کرون [1]  هر سال تعدادی از فرهنگیان به عنوان معلم نمونه استانی و شهرستانی انتخاب می شوند که در سال جاری شش نفر از فرهنگیان شهرستان تیران و کرون به عنوان مدیر و معلم نمونه در سطح استان انتخاب شدند. این منتخبان شامل مرتضی سیف الدین به عنوان مدیر نمونه، محمود طاهری، محمدرضا لطف اللهی، جهانگیر آخوندی و هنگامه روشنایی معلم نمونه و حسن قاسمی به عنوان معلم یار نمونه هستند.

گفتگویی را با مرتضی سیف الدین مدیر نمونه استانی از شهرستان تیران و کرون ترتیب داده ایم:

آقای سیف الدین از سابقه فعالیت خود بگویید.

بنده با ۳۰ سال سابقه خدمت از سال ۱۳۶۶ فعالیت خود را به عنوان دبیر علوم تجربی در مدارس روستاهای شهرستان آغاز نموده و پس از هفت سال فعالیت به عنوان معلم، یک سال معاون آموزشی و ۱۵ سال کارشناس آموزش و پرورش در معاونت های مختلف بوده ام و از ۸ سال پیش مدیر پژوهش سرای دانش آموزی دکتر هشترودی تیران و کرون شده ام.

[2]

علت انتخاب خود به عنوان مدیر نمونه را چه می دانید؟

خلاقیت و کسب رتبه های برتر استانی و کشوری متعدد، نوآوری و فعالیت های شبانه روزی و عشق و علاقه به کار، رفاقت با دانش آموزان

به عنوان یک معلم مدیر مهم ترین ویژگی که قشر فرهنگی جامعه باید داشته باشند، را چه می دانید؟

مدیر نمونه باید با عشق و علاقه خود محدود به زمان خاصی نباشد و شبانه روز برای خدمت به خلق و استفاده از کمترین فرصت ها تلاش کند. هم چنین داشتن جسارت و شجاعت در تصمیم گیری و انجام آن یکی از اصول مهم است که راه های موفقیت را هموار می کند. هم چنین معلمان باید عاشق کار خود و دانش آموزان بوده تمام تلاش خود را برای علم آموزی به نسل جوان انجام دهند.

خداوند در قرآن کریم می فرماید وای بر کم فروشان و این کم فروشی فقط شامل حال فروشندگان نمی شود بلکه قشر فرهنگی هم اگر در شغل خود کم کاری کنند مورد غضب خداوند قرار می گیرند که توصیه همیشگی من به معلمان و قشر فرهنگی توجه به این آیه و سعی و تلاش بیشتر برای کسب رضایت خداوند بوده است.

نقاط قوتی که در این ۳۰ سال خدمت در خود دیده اید چه بوده است؟

بنده قبل از معلمی در کتابخانه ندای اسلام روستای هومان کار می کردم و در دوران پس از انقلاب و از سن ۱۴ سالگی فعالیت های فرهنگی متعددی از جمله کارگردانی و اجرای نمایشنامه، برگزاری کلاس قرآن و محافل عقیدتی را انجام می دادم، هیچ گاه از قانون و ما فوق ترسی نداشته و ضمن احترام به این دو برای پیشرفت کار قاطعانه تصمیم گرفته و جسورانه عمل می کردم.

تجهیز مدارس به آبگرمکن و سیستم صابون مایع، راه اندازی آزمایشگاه در مدارس روستاها، توسعه فضای سبز و درختکاری، تربیت مربیان بومی شهرستان، انجام طرح های منحصر بفرد استانی و کشوری از جمله خلاقیت ریاضی با چوب کبریت، تربیت مربی طراحی و ساخت هواپیمای بدون سر نشین، رباتیک جنگنده و مسیر یاب، دومینو و سازه های ماکارونی و آمپولی از جمله فعالیت های انجام شده است که باعث پیشرفت زیادی در کار برای من شد.

[3]

چه فعالیت های دیگری در پژوهش سرا انجام می شود؟

اجرای طرح یک روز شاد علمی با پژوهش سرا، حضور دانش آموزان کلاس ششم ابتدایی و آموزش کتاب کار و فناوری به آن ها، استفاده دانش آموزان از کارگاه دومینو، خیاطی، آشپزی، خلاقیت و نوآوری، نجاری، سایت کامپیوتر، آزمایشگاه علوم تجربی از جمله فعالیت های انجام شده دیگر است.

البته با توجه به نبود سرانه دولتی برای این مرکز کلیه هزینه ها از اجرای طرح های ابتکاری تامین می شود هم چنین به جای استفاده از مربیان با هزینه بالا از دانش آموزان و هنر آموزان توانمند به عنوان مربی استفاده می شود.

در این پژوهش سرا هیچ کاری به صورت نمایشی صورت نمی گیرد و دانش آموزان هر یک به تنهایی قادر به انجام آزمایش های و تحقیقات مختلف هستند چرا که سال گذشته تجهیزان مرکز تحقیقات معلمان که چندین سال بدون استفاده مانده بود، به این پژوهش سرا انتقال داده شد و زمینه بهره بری بیشتر دانش آموزان محقق را فراهم کرد.

در مورد افتخارات کسب شده توضیح دهید

کسب رتبه اول استانی طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین، رتبه اول کشوری توسط مربی، رتبه دوم استانی توسط اعضای پژوهش سرا، رتبه سوم طراحی و ساخت سازه های ماکارونی در استان، رتبه ممتاز در جشنواره کشوری تبیان از جمله افتخارات کسب شده در سال تحصیلی جاری است.

[4]

رابطه شما با دانش آموزان چگونه است؟

من هیچ گاه پشت میز مدیریت ننشسته ام و همیشه سعی من بر رفاقت با دانش آموزان بوده است، خودم را در کنار دانش آموزان قرار داده ام و به همین دلیل هم علارقم نسبت جمعیت شهرستان در مقابل سایر شهرستان ها هزار و ۹۲۶ نفر را در سال تحصیلی جاری به پژوهش سرا جذب کرده ام. گاهی اوقات حتی با دانش آموزان شب را در پژوهش سرا مانده و برای انجام طرح های تحقیقاتی و سازه های مختلف تلاش کرده ایم.

مهم ترین مشکل در امر آموزش را چه می دانید؟

متاسفانه اکنون دیدگاه آموزش و پرورش در سطح کلان دیدگاه اقتصادی شده و به فرهنگ توجه کم تری می شود هم چنین خانواده ها نیز از لحاظ اقتصادی برای فرزند خود سرمایه گذاری می کنند اما توجهی به سرمایه گذاری علمی برای او ندارند و فعالیت های در این زمینه منحصر به کلاس های زبان و موسیقی می شود. به جرات می توانم بگویم کمتر از یک درصد خانواده ها به قرآن پژوهی و فعالیت های علمی و تحقیقاتی فرزند خود اهمیت می دهند به عنوان مثال طرح جابر دانش آموزان ابتدایی را مادران دانش آموزان انجام داده و فرصت علم آموزی را از فرزند خود می گیرند.

اگر به گذشته برگردید مجددا شغل معلمی را انتخاب می کنید؟

از نظر عشق و علاقه بله ولی از نظر اقتصادی خیر چرا که یک معلم باید زحمات زیادی برای تربیت دانش آموزان متحمل شود و حقوق و مزایای وی در مقابل برخی دیگر از شغل ها بسیار ناچیز است.


[1] به  گزارش پایگاه خبری سفیر تیران و کرون: http://safiretiran.ir/

[2] تصویر: http://safiretiran.ir/uploads/2018/05/IMG_8221.jpg

[3] تصویر: http://safiretiran.ir/uploads/2018/05/IMG_8240.jpg

[4] تصویر: http://safiretiran.ir/uploads/2018/05/IMG_8228.jpg

[5] تصویر: http://safiretiran.ir/uploads/2018/05/IMG_8251.jpg

[6] تصویر: http://safiretiran.ir/uploads/2018/05/IMG_8236.jpg

[7] تصویر: http://safiretiran.ir/uploads/2018/05/IMG_8244.jpg

[8] تصویر: http://safiretiran.ir/uploads/2018/05/IMG_8256.jpg

[9] تصویر: http://safiretiran.ir/uploads/2018/05/IMG_8242.jpg

[10] تصویر: http://safiretiran.ir/uploads/2018/05/IMG_8255.jpg

[11] تصویر: http://safiretiran.ir/uploads/2018/05/IMG_8253.jpg

[12] تصویر: http://safiretiran.ir/uploads/2018/05/IMG_8259.jpg

[13] تصویر: http://safiretiran.ir/uploads/2018/05/IMG_8258.jpg

[14] تصویر: http://safiretiran.ir/uploads/2018/05/IMG_8257.jpg

[15] تصویر: http://safiretiran.ir/uploads/2018/05/IMG_8224.jpg